Nye OSL - intervju med arkitekten

Alle bilder i intervjuet: Ivav Brodey for Nordic Office of Architecture

Utbyggingen av nye Oslo lufthavn er ferdig. Med utvidelsen er nå OSL blitt nesten dobbelt så stor som tidligere. 117.000 m² nybygg sto klart til den offisielle åpningen 27. april 2017. Byggenytt har gjennom flere besøk på OSL latt seg imponere over hvor utrolig flott alt har blitt. Skal ordet storslått noen gang brukes, så er det nettopp her. For å lære mer om utbyggingen har vi møtt Bjørn Olav Susæg, arkitektens (Nordic - Office Of Architecture) disiplinleder i T2, som er prosjektnavnet for utvidelsesprosessen.

I T2 har Nordic vært deleier i et tverrfaglig prosjektselskap, Team_T AS. Selskapet ble etablert i prosjektets oppstart i 2008 og har stått som kontraktspart mot oppdragsgiver Avinor, med de enkelte partnerselskapene som ansvarlig prosjekterende innenfor sine fagområder. Arkitektens samarbeidspartnere i Team_T har vært Cowi, Norconsult Aas-Jacobsen og Per Rasmussen. Noen av selskapene i Team_T, blant annet Nordic, deltok i Aviaplan AS som prosjekterte hovedutbyggingen av Oslo lufthavn Gardermoen som ble ferdigstilt i 1998.

Team_T leverte vinnerbidraget i en intenasjonal konkurranse av tverrfaglige team for å øke den eksisterende flyplassens kapasitet til 35 millioner passasjerer pr. år. Prosjektet har omfattet planlegging og prosjektering av flyside, landside og utvidelse av eksisterende terminalbygning, samt bygging av ny pir. Hele 9 år har det altså tatt å ferdigstille prosjektet.

Over adkomstområdet fra jernbanestasjonen er det bygget et nytt, spektakulært tretak som slipper inn mye lys.


Samlet er den nye innsjekkingshallen over 300 meter bred. I dette store rommet er forskjellene på hovedelementene i ny og eksisterende del minimert for å underbygge at det er ett, sammenhengende anlegg -én terminal.

Avgangshallen er utvidet med samme arkitektoniske stil som den eksisterende terminalbygningen, med store, luftige rom med høy grad av dagslys. Fasader, tak og hovedkonstruksjon i limtre, samt bruk av naturlige materialer er gjenkjennelige elementer i den nye delen. Den 300 meter lange Pir Nord har fått et helt nytt og spennende arkitektonisk uttrykk med både krumme og dobbeltkrumme flater. Pir nord er, i likhet med sentralbygget, båret av limtrekonstruksjoner og betongsøyler.

Pir nord gir et helt nytt og spektakulært inntrykk. Piren er bygget ut fra eksisterende terminalbygning og er 300 meter lang, og håndterer både utlands- og innlandspassasjerer. Piren håndterer også tunge grensesnitt mot det eksisterende bagasjeanlegget.


Pir nord som har to plan, det øvre for innland, det nedre for utland, har et spennende arkitektonisk uttrykk med både krumme og dobbeltkrumme flater. Formen er gitt av overgangen fra et rørformet snitt i gateområdene til en bredere og flatere bygningskropp i overgangen til eksisterende terminalbygning. Det gir en romlig opplevelse og visuell kontakt mellom innlands. oig utlandspassasjerer som oppholder seg i de ulike områdene.

I følge Susæg har designteamet hatt som mål at terminalen skal være eksemplarisk i henhold til bærekraftighet og miljø. Bygningens form har blitt optimalisert for bruk av passiv solenergi og maksimal dagslysutnyttelse, og for å kunne responfdere på skiftende værforhold. Lavkarbonteknologier som fjernvarme og naturlig varmeenergi har også vært sentrale elementer i bærekraftstrategien. Et snøkjølesystem med en maksimumskapasitet på 90.000 m³ snø benyttes i fjernkjølesystemet om sommeren, Oslo lufthavn var allerede en av verdens mest energieffektive flyplasser, og er nå den første flyplassen i verden som har oppnådd BREEAM Excellense sertifisering. Universell utforming er en integrert del av det overordnete arkitektoniske konseptet. Det er videre lagt vekt på et enkelt og forståelig bevegelsesmønster som gir den reisende oversikt og forståelse av hvor en skal gå.

En moderne flyplassterminal er en kompleks struktur med flere nivåer av funksjonsbehov, myndighets- og sikkerhetskrav og interesseaktører. Nøkkelen til god design ligger i fleksibilitet og lesbarhet. Det første for å møte behov om stadig endringer operasjonelt, vekst, teknologiutvikling og kommersielle modeller. Det andre for å gjøre en stor bygning forståelig og intuitiv, som bidrar til at den reisende føler trygghet og effektivitet. I oppgaven med prosjektering av utvidelsen av Norges hovedflyplass tilligger det også en dimensjon at bygningen er det første, eller siste, inntrykket den reisende har av Oslo, regionen, landet og Skandinavia. Denne dimensjonen må kunne sies å ha blitt befestet i utforming og design, fra hovedgrep til inventar, avrunder Bjørn Olav Susæg.

Også en travel flyplass trenger stillerom.



← Tilbake til forsiden


Bildeserie av Oslo lufthavn - ny terminal

BILDER MED ANNONSER


ALLE BILDER

1_0005.jpg0008.jpg0010.jpg0012.jpg0014.jpg0017.jpg0020.jpg0023.jpg0026.jpg0028.jpg0030.jpg0032.jpg0035.jpg0038.jpg0040.jpg0045.jpg0048.jpg0050.jpg0053.jpg0055.jpg0057.jpg0060.jpg0062.jpg0064.jpg0066.jpg0069.jpg0070.jpg0071.jpg0075.jpg0077.jpg0078.jpg0080.jpg0082.jpg0084.jpg0085.jpg0088.jpg0090.jpg0093.jpg0096.jpg0098.jpg0100.jpg0105.jpg0108.jpg0110.jpg0113.jpg0115.jpg2_0118.jpg