Miljøprioritert gjennomkjøring i Sokna sentrum
Etter at den nye miljøgata i Sokna er vel etablert, er det en sann glede å kjøre gjennom tettstedet, enten man kommer fra Oslo på vei nordover eller omvendt. Det er Peab Anlegg AS som har stått for diverse arbeider med å fornye Sokna sentrum.


Peabs prosjektleder Per Tore Ask (t.v.) og anleggsleder Per Nellbjørn Håholm kan være godt fornøyd med utførte entrepriser.
Foto: Byggenytt
Byggenytt har besøkt Peab på anleggsriggen på Sokna og hatt en prat med anleggsleder Håholm, og videre beøkt firmaets avdelingskontor i Drammen hvor prosjektleder bød på en interessant prat og god kaffe. Sokna-jobben er ikke av de største oppdragene som entreprenøren har hatt. Men som alltid må entrepriser, store som små, gjennomføres med det største alvor. Oppdragsgiveren Statens vegvesen stiller høye kvalitetskrav,
Ask beskriver kort prosjektet som en ca. 600 meter lang miljøgate hvor det er lagt opp til en kjørehastighet på 50 km/t, med 40 km/t mellom gangfeltene i midtre del av gata. Miljøgata har fått ny kurvatur både horisontalt og vertikalt, og hele gata har fått ny overbygning fram til brannstasjonen.
På begge sider av miljøgata er det bygget gang- og sykkelvei med grønn rabatt og trær som skiller kjørebanen og gang- og sykkelveien. I sentrale deler av gata hvor det ikke har vært plass til en slik løsning, er det bygget fortau som har fått dekke av betongheller. Krusning av gata er kanalisert til fire gangfelt, hvorav to opphøyde i den mest sentrale delen av miljøgata. Gangfeltene er særlig belyst for å synliggjøre fotgjengere for bilistyer. Det er også montert belysning i miljøgata.
Samtidig med miljøgata har Peab bygget ny betongbru over jernbanen. Anleggsentreprenøren har videre flyttet den delen av fylkesvei 178 som går fra Rv7 til jernbanebrua. Veien er etablert lenger vekk fra sentrum ( ca. 100 meter sørøstover) og er anlagt med en ekstra sving før den går i kryss med riksveien. Ved siden av det rent estetiske, vil dette bidra til lavere hastigheter og et tryggere sentrum for befolkningen på Sokna, uttaler Ask.
Bildet viser Kroksrud bru, den ene av to gang- og sykkelbruer. Her har Peab hatt Moelven Limtre som UE.
Foto: Byggenytt
Peab har også utført en egen, mindre entreprise for Statens vegvesen som har bestått i bygging av to nye gang- og sykkelbruer i tre på Sokna.
Bildet over viser ny fylkesvei 178 som elegant svinger seg fra Rv 7 til ny jernbanebru. Bildet under viser den nye riksveien gjennom Sokna sentrum 3. september med åpningssermoni på nyanlagt kollektivterminal. Ny Fv 178 og ny jernbanebru i bakgrunnen.
Foto: Jon Ivar Søhus
