Vollen skole i Asker kommune



Utsnitt av den høyreiste fasaden til fellesbygningen på Vollen skole i Asker, innleder Månedens prosjekt denne gang.

Asker kommune har bygget mange fine skolebygg. Vollen skole er kanskje det som imponerer mest.

Arkitekt:
Arkitektene AS,
Oslo


Foto:
Byggenytt

Asker kommune er i ferd med å avslutte enda et gedigent skoleprosjekt for sin oppvoksende slekt. Vollen skole på Arnestad ble ved skolestart i høst tatt i bruk av 8. trinnet og 9. trinnet. 1. oktober er det offisiell åpning. Da vil også spesialavdelingen være ferdigstilt.

Byggenytt har besøkt det nye skoleanlegget og kan konstatere at de 179 elevene og de 37 ansatte trives i de flotte lokalene og det storslåtte uteanlegget. Skolens rektor Solveig Lundeberg har stolt vist oss rundt og gitt oss den kulturhistoriske bakgrunnen for de forskjellige frittliggende bygningenes navn. Det er tre undervisningspaviljonger. Ishuset henviser til gamle dagers isproduksjon i Vollen. Sommerhuset, minner om områdets gode fritidsmuligheter. Oslo-borgere har til alle tider søkt til Vollen for badeliv og rekreasjon. Bringbærhuset minner om tradisjonen med bringebærproduksjon i området. Hvem kjenner ikke til den velsmakende Askerbringebæren? Spesialskoleavdelingen har fått navnet Smia som viser til industri- og båtbyggertradisjoner i Asker. Polarskuta Maud ble bygd i 1917 hos Chr. Jensen båtbyggeri i Vollen. Skuta har gitt navn til skolens storsal i fellesbygget og heter Maudsalen.

Med 10. trinnet tatt i bruk fra neste skoleår, vil Vollen skole fullt utbygd med fire parallellklasser på 8.–10. trinn, en spesialskoleenhet med ca. 20 plasser og en alternativ skole med ca. 10 plasser, kunne ivareta opplæring av opptil 390 elever.

Skoleanlegget
Det nye skoleanlegget ligger umiddelbart syd for Arnestad barneskole og Vollen idrettshall. Vollen skole har innkjøring fra Håkavikveien til en egen rundkjøring og adskilte parkeringsplasser. Bygningsmassen er fordelt langs begge sider av et terrassert og langstrakt uterom i nord/syd-retning. Uterommet har ulike plassdannelser for variert rekreasjon og samvær og utgjør adkomst- og fellesarealet i skolen.

Skolens felles funksjoner som administrasjons- og læreravdelinger, spesialrom, bibliotek og allrom (Maudsalen) er samlet i en langstrakt bygning i to etasjer vest for uterommet. Elevenes generelle arbeids- og undervisningsrom er fordelt i tre frittliggende paviljonger øst for uterommet. Spesialskoleavdelingen er formet som en egen paviljong som lukker uterommet mot syd. Løsningen er ment å styrke elevenes tilhørighet til klassetrinnet, men også legge til rette for tilfeldig og planlagt aktivitet i utearealene.

Bebyggelsen er oppført i tegl og er vendt mot det felles uterommet. De innvendige fasadene har variert uttrykk med eksponerte konstruksjoner og betydelige innslag av treverk. De utoverrettede fasadene er tyngre. Skolebygningene har pulttak med markerte takutstikk.

Fellesbygningen
Fellesbygningen er oppført i to etasjer med tekniske rom i delvis utgravd kjeller og på loft. 1. etasje er avtrappet med terrengfallet og har stadig større etasjehøyde mot nord. 2. etasje er utført med skrå himling i alle arbeids- og oppholdsrom. Planløsningen legger til rette for bruk av ulike deler av anlegget også utenom skolens vanlige åpningstid. Dette kan være spesielt aktuelt for allrommet, skolebiblioteket, musikkavdelingen, skolehelsetjenesten, personalkantinen og større møterom. bruk av ulike deler av anlegget også utenom skolens vanlige åpningstid. Dette kan være spesielt aktuelt for allrommet, skolebiblioteket, musikkavdelingen, skolehelsetjenesten, personalkantinen og større møterom.

Hovedinngang til administrasjons- og læreravdelingene og skolehelsetjenesten er lagt i et åpent trapperom ved inngangsportalen lengst i syd. Innganger til spesialrommene, allrommet, biblioteket og musikkavdelingen ligger lenger nord. Allrommet benyttes som elevkantine og samlings- og møterom, til utstillinger, dans og drama. Rommet ligger inntil kjøkkenet i heimkunnskapsavdelingen og er åpent mot det felles uterommet og til galleri i 2. etasje.

Gangarealet i 1. etasje vender mot uterommet. Fasaden er trukket tilbake i en sammenhengende arkade som skjermer inngangspartiene og danner et overdekket oppholdsareal. Arkaden formidler også en formal overgang mellom inne- og utemiljøet.

I 2. etasje er administrasjons- og læreravdelingene plassert på hver side av hovedtrapperommet med administrasjonens resepsjon. Kontorene og lærernes arbeidsrom har lett flyttbare vegger og glassfronter mot korridorene. Avdelingene inneholder flere møterom.

Paviljongene
De tre klassetrinnspaviljongene er prinsipielt like. Hver av paviljongene inneholder 4 læringslaboratorier eller arbeidsrom og et felles amfi. Inndelingen kan tilpasses ulike læringssituasjoner og muliggjør bruk av forskjellige deler av paviljongene utenom skoletid.

Laboratoriene er på 75 m2 og er ment for elevenes arbeidsplasser. Rommene kan deles ved flyttbare skjermvegger, og de to midterste kan føyes sammen med en foldevegg. Laboratoriene har skråtak og stor takhøyde. I bakkant av hvert laboratorium er innredet en egen hems på ca. 30 m2 for særlig prosjekt- og gruppearbeid eller for veiledning.

Hvert amfi har 80 faste sitteplasser og kan åpnes mot de midterste laboratoriene. Det gir mulighet for felles formidling, opplevelse og fremføringer for hele klassetrinnet.

Hver paviljong har to godt overdekkete innganger med egne garderober og toaletter. I tilknytning til den ene garderoben innredes et kombinert rekvisitarom og garerobe-/telefonrom for lærere.

Spesialskoleavdelingen
Spesialskoleavdelingen er innredet i en egen paviljong ved hovedadkomsten til skolen. Vest- og nord-fasadene danner fondvegger for adkomstarealet og for skolens felles uterom. Avdelingen innholder samlingsrom, rom for musikk og bevegelse, rom for forming og ADL-trening, spisekjøkken og en rekke gruppe- og studierom foruten spesielle rom for fysioterapi og personlig hyiene. Det er også lagt til rette for en eventuell bedrift med dør til det fri og en gangbro til fellesbygningen.
klikk for større bilder: