Rainbow Hotel Opera
Rainbow Hotel Opera med Paviljongen (t.v.) og Postgirobygget og Radisson SAS i bakgrunnen, er på mange måter første steget i nye Bjørvika. Fotografiet er tatt fra kaiområdet som ligger på tomteområdet for det fremtidige operabygget.
Konserdirektør Øystein Trøseid, Olav Thon Gruppen, fotografert i et av hotellrommene som vender mot Paviljongen, Flytogterminalen og Oslo S. Hotel Opera er vårt flyplasshotell, sier Trøseid.
Fotografier
i denne
prosjektomtale:

Byggenytt
klikk for større bilder
I en samtale med konserndirektør Øystein Trøseid i Olav Thon Gruppen, får Byggenytt opplyst at det nye hotellet i Bjørvika er det største eiendomsselskapet har bygget i Norge. Hotellet som har 434 rom, er det fjerde største i Oslo. Med det nye storhotellet befester Olav Thon sin stilling som markedsleder i Oslo, og kontrollerer nå opp mot 30% av hotellkapasiteten i hovedstaden.

Det profilerte hotellbygget som smart nok har fått sitt navn etter det kommende operabygget, er på mange måter første skritt i den sterkt debatterte byutviklingen som vil komme i Bjørvika.

Byggesaken
Byggesaken startet med at vi ble invitert i sin tid av NSB til å bli presentert for Gardermobanens nye planer for utbyggingen av Flytogterminalen. Under befaringen falt det noen bemerkninger om at man burde utnytte parkeringsanlegget i tilknytning til terminalen til noe mer enn bare et parkeringshus, en parkeringsplass, forteller Trøseid. Fellesbefaringen var kanskje det viktigste bidrag til idéen om at man måtte reise en eller annen form for bebyggelse på dette trafikktorget og parkeringshuset, som ligger her, vegg i vegg med Flytogterminalen - en bebyggelse som er løftet opp over gatenivå.

Parkeringshus
Tidspunktet for befaringen fant sted på et viktig tidspunkt, for da var man i gang med å slå peler for parkeringshuset som ligger under Hotel Opera. Meget raskt ble pelekapasiteten økt til også å kunne romme en overliggende bebyggelse som ga muligheter for at man kunne bygge dette hotellet, og nabobygget som fikk tittelen NSB’s hovedkontor, og som vil ligge øst for hotellet. Hvis ikke dette hadde blitt gjennomført, ville man på dette stedet i dag hatt liggende et trafikktorg på nivå 5 meter over havflaten, mens utenforliggende gater ligger på 2 meter, som gir en høydeforskjell på 3 meter. Altså en helt annen situasjon å forholde seg til ved senere byplanlegging, enn den man nå har med en bebyggelse å forholde seg til.

Reguleringsmessig
behandling
Vi begynte å skissere på noen forslag til løsninger. Og på et gitt tidspunkt tok NSB Eiendom selv over dette planleggingsarbeidet, fortsetter Trøseid. I mellomtiden ble pelene rammet for å kunne romme den bebyggelsen vi ser stå her i dag, med en allerede på nevnte tidspunkt definert bebyggelseshøyde etter nøye samhandling mellom NSB og Plan- og bygningesetaten i Oslo. Da NSB så hadde fått tegnet seg i gjennom denne situasjonen, la de planen ut for reguleringsmessig behandling. Dette arbeidet ble gjort alene mellom NSB Eiendom og Oslo kommune. Hotel Opera slik det nå presenterer seg, er altså helt i overensstemmelse med den reguleringsmessige behandling som ble foretatt, tilføyer Trøseid.

Kjøp
Tomten ble så lagt ut for salg på det åpne markedet. I og med at vi hadde vært med på å unnfange idéen om at det skulle være bebyggelse her, ønsket vi å være med på å realisere idéen. Vi fikk tilslaget på tomten.

Det vi kjøpte var et bebyggelsesvolum, regulert til hotell, realisert som Hotel Opera, samt et ferdig regulert bebyggelsesvolum for det tilliggende kontorbygget kalt Paviljongen. Kontorbygget ble realisert i samsvar med kravet fra Plan- og bygningsetaten for å danne en mer intim, tettere fondvegg i øst for Christian Frederiks plass. Hotel Opera danner nordveggen i plassrommet som representeres av den nye parkdannelsen som kommer syd for hotellet. De to bygningsvolumene har to forskjellige roller i så måte.

Prosjektet
Med tomten ervervet, gikk vi så i gang med å bearbeide prosjektet og tegnet det noe om i forhold til den opprinnelige planen. Her vil jeg gjerne tilføye, sier Trøseid, at i den planprosessen som NSB Eiendom til å begynne med gjennomførte, var vi deres hotelloperatørrådgiver, slik at hotellet helt fra begynnelsen av var bygget over en lest som vi senere kunne være komfortable med. Men selve byggverket slik det nå fremstår, er rent volummessig i overensstemmelse med planen. Modifikasjonene er først og fremst det at vi har det åpent på alle frie fasader ut i fra prinsippet om at det skal kunne luftes ut i det fri fra alle hotellrom. Vi gikk derfor bort i fra et indre gårdsrom som var helt glasset inn.

Totalentreprise
I samarbeid med vår utmerkete arkitekt ØKAW, og våre rådgivere detaljtegnet vi prosjektet med en totalentreprise for øyet. Vi gikk svært langt i å spesifisere hva vi ville ha i form av materialer og kvaliteter. Arbeidet ble samlet i et tilbudsdokument som vi inviterte to prekvalifiserte entreprenørselskaper til å regne på. De to vi valgte var Veidekke og AF Ragnar Evensen som vi på det tidspunktet følte var mest kvalifisert i forhold til det vi ønsket oss. Ved å begrense en slik konkurranse til kun 2 deltakere, høster både vi og tilbyderne fordeler. For entreprenørene er det stor sjanse for å kunne få kontrakten. Vi er sikret bedre kvalitet på tilbudene. Det er en stor oppgave å gjennomføre en slik tilbudskonkurranse. Det krever store ressurser. Å respektere dette, er viktig, tilføyer Trøseid. Vi hadde på forhånd bestemt oss for at den som hadde laveste pris, skulle få kontrakten. Det ble Veidekke.

Grunnforhold
Spaden ble stukket i jorden for ca. 18 måneder siden. Byggetiden har vært kort særlig sett i lys av de grunnforhold vi måtte hanskes med. Det er dypt til fjell, 15-20 meter, og det er til dels skråfjell. Over ligger noe moreneavsetninger og leire, og over leiren ligger det betydelige mengder med sagflis. Denne stammer fra mange års sagbruksdrift langs Akerselva. Over sagflisen lå det sprengstein fra den tid man bygget tunnelbanen på slutten av 1960-tallet. I tomteområdet mot syd støtte man på gammel havbunn. Havbunnen nådde fra gammelt av til midt på sporområdene på Oslo S. Den tidligere Havnegata ligger under den nordre delen av Hotel Opera. Hit gikk altså sjøen da vi var barn, legger Trøseid til.

Plasstøp
Hotellbygget er plasstøpt. Det krever sitt å bygge et så stort hus i 10 etasjer med plasstøping. En klar fordel ved dette er blant annet den reelt oppnådde brannsikkerhet, samtidig som flatene blir enkle og elegante.

Fasader, arkitektur
Når det gjelder fargen på fasaden, har arkitekten tatt utgangspunkt i den gamle Østbanebygningens gule farge. Som materiale falt valget på en tysk sandstein som nettopp har den fargen han var ute etter. Her kan man kanskje spørre: hvorfor ikke norsk stein? Svaret er enkelt: da hadde man ikke fått den fargen man var ute etter. Prismessig kunne vi nok ha funnet en norsk stein. Sandsteinen er ikke spesielt rimelig. Det er lagt stor vekt på topp kvalitet og utførelse når det gjelder innfestningssystemet for steinen. Det er dimensjonert for 100 års levetid. Bolter og andre komponenter er i vedlikeholdsfritt syrefast stål. Fasadedetaljer som innramminger av vinduer, avslutninger, beslag, persiennekasser, o.l. har høy kvalitetsmessig utførelse. I det hele er vi stolte av fasaden, uttaler Trøseid. Den har et forenklet og kultivert uttrykk. Hotellbygget tar seg fint ut på avstand, og det tåler også godt å bli betraktet på nært hold. Det er også lagt ned mye arbeid i utomhusanlegget. Vi har ført det eksisterende materialvalg for plassen foran Flytogterminalen, videre rundt hotellet. I og med at dette bygget åpner opp for det nye Bjørvika, har vi følt et stort ansvar for å bringe kvalitet inn i prosjektet.

Avansert teknologi
Hotel Opera er et 4-stjerners hotell. Det har restaurant, bar, konferanseanlegg, suiter, trimanlegg med badstu og de fasiliteter som hører til. Hotellet er målrettet mot forretningsfolk. Dette er vårt flyplasshotell, understreker Trøseid. Det er Europas første hotell, og verdens andre, som har den absolutt siste bredbåndsteknologien når det gjelder kapasitet for Internett og Video-On-Demand. På hvert enkelt rom kan man for eksempel, via TV velge en film fra en meny med flere100 titler, og hurtig laste den ned for avspilling. Man kan stoppe den når man vil, for så å fortsette avspillingen etter behag. Internett og e-post kan lastes ned på alle rom hurtigere enn på kontoret. Det vil også bli installert et infrarødt system i fellesarealer som muliggjør bruk av bærbar PC hvor som helst. Den travle forretningspersonen kan for eksempel ha lunsj-møter i restauranten.

Beliggenhet
Men Hotel Opera er også for vanlige folk. Hotellet har også økonomirom. Det er lagt til rette for helgetrafikk og for ferieturister. Og vi har beliggenhet å tilby. Midt i sentrum, vegg i vegg med Flytogterminalen og Oslo S. Og om ikke så alt for lenge kommer operabygget. Det gleder vi oss til! Da kan operaelskere som kommer utenbys fra overnatte hos oss, enten det er i Monteverdi-etasjen i 4. etasje, eller i Richard Strauss-etasjen i 10. Eller i Mozart-, Puccini-, Verdi- eller Wagner-etasjen.

Olav Thon Gruppen gir seg som kjent ikke med Hotel Opera. Til neste år skal hotellet i tilknytning til Norges Varemesse stå ferdig. I Brüssel pågår nå utvidelse ved et av Thons 4 hoteller der. I København er Thon snart i gang med et hotell på Hotel Operas størrelse. Det er i tiden å bygge hoteller, forklarer Trøseid. For 5 år siden var det kjøpesentra. For 8-10 år siden var det kontorbygg. Nå ser det ut til at det vil komme en bølge med boligbygging. Thon vil ganske sikkert ta sine markedsandeler også på dette området, tenker vi i Byggenytt.